CONSUMERS INTENTION TOWARDS PURCHASING IP CERTIFIED BEANS: AN ANALYSIS USING THE THEORY OF PLANNED BEHAVIOUR (TPB)

Autores

  • Aluisio Goulart Silva Embrapa Arroz e Feijão
  • Maurizio Canavari Alma Mater Studiorum Università  di Bologna
  • Alcido Elenor Wander Embrapa Arroz e Feijão

Resumo

The patterns of consumption of food have been rapidly changing. This change has been reflecting in the increase of safer and more sustainable food consumption. Agricultural foods that are grown in Integrated Production (IP) also match the new consumer food quality patterns. In Brazil, the supply of IP certified products is still small. The objective of the present study was to evaluate the consumer perception and intention of purchasing certified beans based on the replication of the Theory of Planned Behavior (TPB). The survey was conducted in Goiania (GO), Brazil, in 2014, when 160 consumers of common beans were interviewed in a local hypermarket. Data were analyzed based on the structural equation modeling (SEM). The results revealed characteristics of consumer behavior when faced to certified beans as a hypothetical product, since they are not yet available on the market. The results indicated that the theoretical model based on the TPB used to explain the intention behavior of purchasing certified beans resulted in reasonable fit indices, but with only some of the relations among constructs were consistent with the theory. Thus, the results showed that the proposed model was adequate for explaining the consumer behavior towards the IP certified beans purchasing. As exceptions, one can refer the constructs subjective norms and perceived behavioral control toward the intention of purchasing.

Biografia do Autor

Aluisio Goulart Silva, Embrapa Arroz e Feijão

Possui graduação em Zootecnia pela Universidade Federal de Viçosa (1997) e Mestrado em ECONOMIA RURAL pela Universidade Federal de Viçosa (2000). Possui doutorado em Ciência e Tecnologia Agrária, Ambiental e Alimentar pela Alma Mater Studiorum Università di Bologna, Itália (2016). Atualmente compõe a equipe do Setor de Negócios e Mercado da Embrapa Arroz e Feijão vinculado à Chefia Adjunta de Transferência de Tecnologia. Área principal de atuação: economia e gestão de sistemas integrados de produção. Outras áreas complementares de atuação: adoção de tecnologia; comportamento do consumidor; propriedade intelectual, com foco em indicação geográfica; comunicação rural; gestãoo da qualidade total e do agronegócio.

Maurizio Canavari, Alma Mater Studiorum Università  di Bologna

aurizio Canavari holds a Laurea degree in Agricultural Sciences (Bologna, 1990) and got a Doctoral Degree in Appraisal and Land Economics (Padua, 1997). Researcher at the Alma Mater Studiorum University of Bologna since April 1998 and Associate Professor since October 2005.
Current research interests include agri-food marketing and marketing research, with specific topics regarding quality food specialties, organic food, e-commerce and wine business.

Alcido Elenor Wander, Embrapa Arroz e Feijão

Possui graduação em Agronomia pela Universidade de Kassel (Alemanha, 1996), mestrado em Ciências Agrárias dos Trópicos e Subtrópicos pela Georg August Universität Göttingen (Alemanha, 1998) e doutorado em Ciências Agrárias (Concentração: Economia Agrícola) pela Georg August Universität Göttingen (Alemanha, 2002). É pesquisador da Empresa Brasileira de Pesquisa Agropecuária (Embrapa), professor permanente dos Programas de Pós-Graduação em Agronegócio (Universidade Federal de Goiás - UFG) e em Desenvolvimento Regional (Faculdades Alves Faria - ALFA) e professor colaborador do Programa de Pós-Graduação em Administração (Faculdades Alves Faria - ALFA). Atualmente é Chefe-adjunto de Pesquisa e Desenvolvimento da Embrapa Arroz e Feijão. Tem experiência na área de Economia, com ênfase em Economia Agrária e Regional, atuando principalmente nos seguintes temas: agricultura familiar, viabilidade econômica, agronegócio, políticas públicas e competitividade.

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Publicado

2018-03-13

Como Citar

SILVA, A. G.; CANAVARI, M.; WANDER, A. E. CONSUMERS INTENTION TOWARDS PURCHASING IP CERTIFIED BEANS: AN ANALYSIS USING THE THEORY OF PLANNED BEHAVIOUR (TPB). Organizações Rurais & Agroindustriais, [S. l.], v. 19, n. 3, 2018. Disponível em: https://www.revista.dae.ufla.br/index.php/ora/article/view/1228. Acesso em: 29 mar. 2024.

Edição

Seção

Artigos