Behavior of the Paulista Consumer of Fish

Authors

  • Letícia Fernanda Baptiston Universidade de São Paulo https://orcid.org/0000-0003-0146-8329
  • Christiano França da Cunha Universidade Estadual de Campinas - UNICAMP
  • Thais da Silva Oliveira Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho”
  • Dariane Beatriz Schoffen Enke Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho”

Keywords:

Marketing, segmentation, Fisheries resources, frequency of consumption

Abstract

The objective of this work was to analyze the behavior of the São Paulo fish consumer, considering the aspects references to the consumption habit, attributes of the product and sociodemographic factors. Data were collected from consumers in the state of São Paulo (approximately two months), using online approach (google docs) and face-to-face interviews in the metropolitan region of São Paulo, resulting in 323 sample units. A regression of ordinary least squares (OLS) was applied and the factors that determine the average frequency of fish consumption were obtained. The results evidenced that the average frequency of fish consumption is 65 times a year, being primarily performed by men and women who do not have children and live alone or divide the house with few people. Another data observed was regarding the consumer’s need for products that provide greater added value, such as the packaged fish fillet. In addition, the religiosity variable (Good Friday and Christmas) proved to be a determining factor in the frequency of annual consumption of this product. Therefore, it is suggested to the aquaculture and fisheries sector the supply of packaged fish fillet, exploring the extrinsic attributes to the product, the implementation of marketing campaigns aiming to increase its visibility of the product, as well as the development of products aimed at children. All the mentioned marketing strategies will be essential to meet the needs of the São Paulo consumer market that seeks innovation in products and still has cultural restrictions on consumption.

Author Biographies

Letícia Fernanda Baptiston, Universidade de São Paulo

Bacharel em Engenharia de Pesca pela Unesp campus de Registro. Possuo experiência com bioeconomia aplicado aos ecossistemas ambientais, medidas para a conservação ambiental e desenvolvimento do turismo pesqueiro sustentável. Possuo bom entendimento sobre pesquisa de marketing estratégico, fatores que determinam o comportamento do consumidor de turismo e de consumo de pescado.

Fui bolsista da Fundação de Amparo à Pesquisa do Estado de São Paulo (FAPESP) e estagiária do laboratório de gestão de pessoas e marketing da Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP- Limeira).

Christiano França da Cunha, Universidade Estadual de Campinas - UNICAMP

Atualmente é professor de Marketing na graduação, Mestrado e Doutorado em Administração na Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP), campus Limeira, na Faculdade de Ciências Aplicadas (FCA)

Thais da Silva Oliveira, Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho”

Engenharia de Pesca pela Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho" - UNESP (2017). Mestranda em Aquicultura no Centro de Aquicultura da Unesp, bolsista FAPESP (processo n 2019/06343-3).

Dariane Beatriz Schoffen Enke, Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho”

Graduada em Engenharia de Alimentos pela FURG (2001), com Mestrado em Engenharia e Ciência de Alimentos pela mesma universidade (2004), Doutorado em Ciências pela UFPEL (2008) e Pós-Doutorado em nutrição de espécies Aquícolas pela UFSC (2013). Atualmente, é Professora Assistente Doutora, no Campus Experimental de Registro - UNESP. Área de atuação é Ciência e Tecnologia de Alimentos, com ênfase em Aproveitamento de Subprodutos e Conservação de Alimentos, desenvolvendo pesquisas na área de tecnologia de aproveitamentos de resíduos agroindústrias para uso em formulação de ração animal, otimizando a produção de proteína de boa qualidade para alimentação humana.

Published

2020-11-26

How to Cite

BAPTISTON, Letícia Fernanda; DA CUNHA, Christiano França; OLIVEIRA, Thais da Silva; SCHOFFEN ENKE, Dariane Beatriz. Behavior of the Paulista Consumer of Fish. Organizações Rurais & Agroindustriais, [S. l.], v. 21, n. 1-3, p. 161–172, 2020. Disponível em: https://www.revista.dae.ufla.br/index.php/ora/article/view/1511. Acesso em: 1 may. 2025.