VALUE CREATION AND DISTRIBUTION IN THE SPECIALTY COFFEE CHAIN: A STUDY OF THE RELATIONSHIP BETWEEN AGENTS IN PARANÁ, BRAZIL AND EUROPE

Autores/as

  • Amanda Ferreira Guimarães Universidade Estadual de Maringá
  • Sandra Mara de Alencar Schiavi Universidade Estadual de Maringá
  • Melise Dantas Machado Bouroullec École d’Ingénieurs de PURPAN
  • Jaiane Aparecida Pereira Universidade Federal do Mato Grosso do Sul

Palabras clave:

Quality attributes, Asymmetric Information, Transaction Costs, Governance analysis, Relational contracts

Resumen

We aimed to understand how the transactions of the specialty coffee value chain are organized between agents in Paraná, Brazil and Europe, with a focus transaction characteristic and measurability for value creation and distribution. 26 semi-structured interviews were performed with members of the specialty coffees global value chain involving the State of Paraná, Brazil, and four European countries. As results, this is a complex, heterogeneous and non-linear chain. What is transacted is a set of intrinsic and extrinsic value attributes. In addition to physical, sensory, socially sustainable production, social and regional attributes, we showed that pleasantness and standardization of the product are important attributes. Such attributes change along the chain and are measured differently by agents, being able to create measurement imbalances along the chain. The non-measurement by agents such as roasters and coffee shops,
compromise the transmission of information since these are the first agents to identify the value demanded in the chain. Such imbalances could be identified by observing the set of transactions in the chain as a whole to the detriment of an
isolated transaction. As an empirical contribution, we discuss that when exposing which attributes are considered as a value for each transaction, public and private institutions can develop more objective quality assessment mechanisms. Theoretically, we argue that to understand efficiency in global value chains it is necessary to analyze the set of transactions that make up the entire chain and not just the analysis of dyadic transactions between two agents.

Biografía del autor/a

Sandra Mara de Alencar Schiavi, Universidade Estadual de Maringá

Economista pela UNESP (1998) e doutora em Engenharia de Produção pela UFSCar (2007), com doutorado sanduiche no ENITIAA / Université de Nantes (França) e Pós Doutorado na Kansas State University - Department of Agricultural Economics (2016). Professora do Departamento de Administração da Universidade Estadual de Maringá (UEM) e docente dos Programas de Pós-Graduação em Administração (PPA / UEM) e em Economia (PCE/ UEM). Líder do Grupo de Estudos em Estruturas Coordenadas (GECOR), tem experiência nas áreas de Economia e Administração, com ênfase em Coordenação de Cadeias Produtivas e Agronegócio. Atualmente é Pró-Reitora da Pró-Reitoria de Planejamento e Desenvolvimento Institucional na Universidade Estadual de Maringá (PLD/ UEM).

Melise Dantas Machado Bouroullec, École d’Ingénieurs de PURPAN

Possui graduação em Administração de Empresas pela Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (2002), mestrado (2004) e doutorado (2010) em Engenharia de Produção pela Universidade Federal de São Carlos (2010). Ela leciona marketing de cadeias agroalimentares na INP-Ecole d'Ingénieurs de PURPAN, em Toulouse-França e realiza pesquisas sobre as transições e transformações do mecanismo de governança dos canais de comercialização coletiva.

Jaiane Aparecida Pereira, Universidade Federal do Mato Grosso do Sul

Doutora em Administração pela UEM - Universidade Estadual de Maringá (2019). Mestre em Administração pela UEM (2011). Graduação em Administração com habilitação em Administração Pública (2002) e Especialização em Gestão Financeira e Contábil (2005) pela Universidade Estadual do Paraná (UNESPAR) - FECEA Apucarana. Professora da Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS) - Campus de Naviraí (CPNV). Líder do Núcleo de Pesquisa em Gestão, Desenvolvimento e Inovação (NGDI). Trabalhou em empresas públicas e privadas por 14 anos. Atua na docência desde 2007. Possui experiência no ensino presencial e a distância (EAD). Principais áreas de interesse: Estratégia, Desenvolvimento, Produção e Agronegócio.

Descargas

Publicado

2022-07-14

Cómo citar

GUIMARÃES, Amanda Ferreira; SCHIAVI, Sandra Mara de Alencar; BOUROULLEC, Melise Dantas Machado; PEREIRA, Jaiane Aparecida. VALUE CREATION AND DISTRIBUTION IN THE SPECIALTY COFFEE CHAIN: A STUDY OF THE RELATIONSHIP BETWEEN AGENTS IN PARANÁ, BRAZIL AND EUROPE. Organizações Rurais & Agroindustriais, [S. l.], v. 24, p. e1842, 2022. Disponível em: https://www.revista.dae.ufla.br/index.php/ora/article/view/1842. Acesso em: 1 may. 2025.

Número

Sección

Sistemas agroindustriales y sostenibilidad